Monday 26 December 2011

Bisnes Berjaya Part 1

Projek 1

Hi..y’all..i nak citer about my bisnes..bisnes kerepek..just untuk suka2..memeriahkan lagi jualan kat depan blok aku nie…

Seronok taw..xde la nak buka kedai..xpayah jaga..letak jew…then berserah je…kalo ada owg curi ke..xbayar ke…biar je la…xpe..aku halalkan tapi (Aku doakan moga die dapat petunjuk daripada Allah swt)…paham2 la yer..hehehe..aku xnak sumpah2 coz kan aku jadi sesumpah nanti…

tak nak OK!!!


So..baik lah aku memulakan cerita aku sekarang….


Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang…

Mula2 aku buat kerepek sendiri…idea daripada Asmah (rakan kongsi niaga)…
Kami berikan nama kerepek tu
‘Crunchy Bites’

Bahan-bahan :
Kulit popia (RM5.20)
Gula dimesin halus (amek Kak Ct punyer gula hehehe)
Minyak (amek Kak Ct punyer gak hehehe)
Susu Tepung cikit (amek Kak Ct punyer gak hehehe)
Nestum di mesin halus(RM2.90)
Plastick pembungkus saiz 13cm x 20cm (RM4.90)
Lilin untuk Seal (RM2.00)

Cara buat :
Kulit popia dipotong sekecil mungkin (kalo larat nak wat kecik2 la)..kitorang buat dalam ~ 4cm x 2.5cm jew..tu pun jenuh nak asingkan satu2..
Then, panaskan minyak  & gorengkannya..kejap jew…then toskan..leceh ckit..coz kene lap minyak dulu k..biar kulit popia tu da xde minyak n sejuk sikit baru lah boleh di campur dengan gula halus & nestum halus tue..
Siap…TADAAAA….Then isikan dalam plastik  sealkan…


Crunchy Bites

Untuk projek ni..kami dapat buat 20 plastik sharp…huhuhuu…
Kelakarkan modal pun da RM15.00 dapat lak 20 plastik RM1.00 satu plastik..maka total RM20.00
Biarlah untung sedikit pn janji for beginning tu penting..
Then ak letak la kat depan blok ni..
Dari 28hb 11.2011 – 1hb 12.2011 (4hari)
Modal RM15
Jangkaan RM20
Short RM2 (Ntah sape amek xbayar…)
Total : RM18..

Rakan Kongsi
Modal (RM)
%
Untung (RM)
Yaya
8.50
56.7
1.70
Asmah
6.50
43.3
1.30

Hahahhaaa…xberbaloi2…da la penat..malam tu tito kul 2pagi ciapkan kerepek tu taw..maklumlh start buat pn kul 12 tghmlm…

P/S : Sesiapa yg ingin jadi rakan kongsi ley la komen kat cnie..6t i reply k...hehehehee

No comments:

Post a Comment